Fra: progressive.international
Israel kan ikke gjennomføre sitt folkemord mot palestinerne alene. Uten USA-ledet diplomatisk støtte for å sikre Israels straffrihet i forhold til folkeretten, britiske overvåkingsfly, amerikansk finansiering og våpen og globale energileveranser, ville Israels krigsmaskin stanset opp.
Det er derfor det å bryte våpen- og energistrømmen er så viktig – og det er derfor dette undertrykkes så kraftig. Forsøkene på å bryte denne transporten og undertrykkelsen tar mange former.
I Storbritannia har Palestine Action, en gruppe som driver direkte aksjon, gått til angrep på Israels største våpenselskap Elbit Systems, samt dets lobbyister, bankfolk, regnskapsførere og leverandører. De har forårsaket direkte skade på produksjonen, forstyrret forsyningskjeden, tvunget Barclays Bank til å selge seg ut av selskapet – og mye mer. Som svar har den britiske staten arrestert titalls av aktivister og trukket dem for retten, mange av dem med hjemmel i terrorloven.
I Spania la Progressive International og Palestine Youth Movement frem bevis som avslørte at tonnevis av israelsk militærutstyr har blitt transportert via spanske havner på Maersk-skip – til tross for at regjeringen hadde kunngjort suspensjon. Funnene ble dekket i detalj i spansk og amerikansk presse og førte til et enormt press på den spanske regjeringen fra sivilsamfunnsgrupper som RESCOP og fra hele den spanske politiske venstresiden.
Den spanske regjeringen kunngjorde deretter, via en artikkel i El Pais, at den ville nekte to Maersk-containere – Maersk Denver og Maersk Seletar – som sannsynligvis inneholder våpen til Israel – å legge til kai som planlagt i havnen i Algeciras. Nå står Spania overfor et oppgjør ikke bare med shippinggiganten Maersk, men også med den amerikanske staten.
I forrige uke kunngjorde den amerikanske Federal Maritime Commission at de hadde innledet en etterforskning av Spanias beslutning om ikke å gi skip som transporterer amerikanske våpen til Israel adgang til havnen. Om etterforskningen viser at Spania faktisk har hindret disse skipene i å legge til kai, vil de spanske myndighetene bli ilagt bøter på flere millioner dollar.
Nå vil alles øyne være rettet mot den spanske regjeringen for å se om den står imot USAs press og omdanner ad hoc-nektelsen av våpenskip fra å bruke spanske havner til en systematisk politikk med inspeksjoner og utestengelser.
Disse anstrengelsene for å kaste sand i hjulene på den amerikansk-israelske krigsmaskinen strekker seg langt utenfor Spania. I oktober lyktes havnearbeidere i Pireus havn i Aten med å blokkere en forsendelse av ammunisjon på vei til Israel med skipet Marla Bull, som eies av det israelske selskapet ZIM Integrated Shipping Services.
I november nektet marokkanske havnearbeidere i havnen i Tanger å laste Nysted Maersk etter at det ble avdekket at skipet hadde mottatt minst 46 amerikanske militærforsendelser til Israel under folkemordet i Gaza, etter en undersøkelse utført av Progressive International og den palestinske ungdomsbevegelsen.
For to uker siden avslørte ny forskning fra kampanjen Stop Fuelling Genocide, støttet av Progressive International, at Tyrkia fortsatt eksporterer olje til Israel til tross for sin egen embargo. Undersøkelsen, som ble omtalt av Middle East Eye og utførlig av den tyrkiske avisen Duvar, viste at aserbajdsjansk råolje ble fraktet direkte fra Ceyhan havn i Türkiyes sørlige Adana-provins til Ashkelon i Israel.
Forskningen ble også brukt av et medlem av det tyrkiske parlamentet, Ömer Faruk Gergerlioğlu, denne uken til å utfordre Alparslan Bayraktar, minister for energi og naturressurser, på grunn av regjeringens materielle støtte til Israel til tross for offisiell motstand mot folkemordet.
På den andre siden av Middelhavet utfordres våpnene og drivstoffet som driver Israels folkemorderiske angrep på palestinerne, samt bombingen av Libanon og Syria, av arbeidere, aktivister og politiske ledere. Det må ikke finnes noen havn for folkemord.