Israel kan ikke gjennomfÞre sitt folkemord mot palestinerne alene. Uten USA-ledet diplomatisk stÞtte for Ä sikre Israels straffrihet i forhold til folkeretten, britiske overvÄkingsfly, amerikansk finansiering og vÄpen og globale energileveranser, ville Israels krigsmaskin stanset opp.
Det er derfor det Ă„ bryte vĂ„pen- og energistrĂžmmen er sĂ„ viktig – og det er derfor dette undertrykkes sĂ„ kraftig. ForsĂžkene pĂ„ Ă„ bryte denne transporten og undertrykkelsen tar mange former.
I Storbritannia har Palestine Action, en gruppe som driver direkte aksjon, gĂ„tt til angrep pĂ„ Israels stĂžrste vĂ„penselskap Elbit Systems, samt dets lobbyister, bankfolk, regnskapsfĂžrere og leverandĂžrer. De har forĂ„rsaket direkte skade pĂ„ produksjonen, forstyrret forsyningskjeden, tvunget Barclays Bank til Ă„ selge seg ut av selskapet – og mye mer. Som svar har den britiske staten arrestert titalls av aktivister og trukket dem for retten, mange av dem med hjemmel i terrorloven.
I Spania la Progressive International og Palestine Youth Movement frem bevis som avslĂžrte at tonnevis av israelsk militĂŠrutstyr har blitt transportert via spanske havner pĂ„ Maersk-skip – til tross for at regjeringen hadde kunngjort suspensjon. Funnene ble dekket i detalj i spansk og amerikansk presse og fĂžrte til et enormt press pĂ„ den spanske regjeringen fra sivilsamfunnsgrupper som RESCOP og fra hele den spanske politiske venstresiden.
Den spanske regjeringen kunngjorde deretter, via en artikkel i El Pais, at den ville nekte to Maersk-containere – Maersk Denver og Maersk Seletar – som sannsynligvis inneholder vĂ„pen til Israel – Ă„ legge til kai som planlagt i havnen i Algeciras. NĂ„ stĂ„r Spania overfor et oppgjĂžr ikke bare med shippinggiganten Maersk, men ogsĂ„ med den amerikanske staten.
I forrige uke kunngjorde den amerikanske Federal Maritime Commission at de hadde innledet en etterforskning av Spanias beslutning om ikke Ä gi skip som transporterer amerikanske vÄpen til Israel adgang til havnen. Om etterforskningen viser at Spania faktisk har hindret disse skipene i Ä legge til kai, vil de spanske myndighetene bli ilagt bÞter pÄ flere millioner dollar.
NÄ vil alles Þyne vÊre rettet mot den spanske regjeringen for Ä se om den stÄr imot USAs press og omdanner ad hoc-nektelsen av vÄpenskip fra Ä bruke spanske havner til en systematisk politikk med inspeksjoner og utestengelser.
Disse anstrengelsene for Ä kaste sand i hjulene pÄ den amerikansk-israelske krigsmaskinen strekker seg langt utenfor Spania. I oktober lyktes havnearbeidere i Pireus havn i Aten med Ä blokkere en forsendelse av ammunisjon pÄ vei til Israel med skipet Marla Bull, som eies av det israelske selskapet ZIM Integrated Shipping Services.
I november nektet marokkanske havnearbeidere i havnen i Tanger Ă„ laste Nysted Maersk etter at det ble avdekket at skipet hadde mottatt minst 46 amerikanske militĂŠrforsendelser til Israel under folkemordet i Gaza, etter en undersĂžkelse utfĂžrt av Progressive International og den palestinske ungdomsbevegelsen.
For to uker siden avslĂžrte ny forskning fra kampanjen Stop Fuelling Genocide, stĂžttet av Progressive International, at Tyrkia fortsatt eksporterer olje til Israel til tross for sin egen embargo. UndersĂžkelsen, som ble omtalt av Middle East Eye og utfĂžrlig av den tyrkiske avisen Duvar, viste at aserbajdsjansk rĂ„olje ble fraktet direkte fra Ceyhan havn i TĂŒrkiyes sĂžrlige Adana-provins til Ashkelon i Israel.
Forskningen ble ogsĂ„ brukt av et medlem av det tyrkiske parlamentet, Ămer Faruk GergerlioÄlu, denne uken til Ă„ utfordre Alparslan Bayraktar, minister for energi og naturressurser, pĂ„ grunn av regjeringens materielle stĂžtte til Israel til tross for offisiell motstand mot folkemordet.
PÄ den andre siden av Middelhavet utfordres vÄpnene og drivstoffet som driver Israels folkemorderiske angrep pÄ palestinerne, samt bombingen av Libanon og Syria, av arbeidere, aktivister og politiske ledere. Det mÄ ikke finnes noen havn for folkemord.