Natoalle

Fullskala krigsforlik på Tinget

Lenke kopiert! ✅
Sv natofelle
SV har gått i NATO-fella for lenge siden. Partiet har fått følge av Rødt. Det nye forsvarsforliket bekrefter den pro-imperialistiske og arbeiderfiendtlige kursen.

Forfatter: Jan R. Steinhol / Kilde: revolusjon.no Tidsskriftet Revolusjon

Hele banden av stortingspartier fra Frp til SV og Rødt støtter en ny, fullskala opprustningplan. Planen forplikter partiene til å prioritere «forsvar» i budsjettene minst ti år fram i tid.

«Historisk enighet», «En sjelden oppvisning i samarbeidsånd» skryter partiene og pressa over det største opprustningsprosjektet på 30 år. Alle ni stortingspartier har klaska på nye milliarder til den såkalte langtidsplanen som skal gjelde helt fram til 2036. Harmonien på Stortinget reflekterer overhodet ikke motstanden som tross alt finnes i det norske folket mot det pågående opprustningsvanviddet og krigseskaleringa.

Milliardene flommer ut

Regjeringa ville plusse på med 115 milliarder. Resultatet etter forhandlinger med «opposisjonen» ble 121,5 milliarder ekstra. Altså ytterligere seks milliarder. Dermed er den totale ramma på vanvittige 1 854 000 000 000 kroner. Ingen av partiene tør si hvor de henter pengene fra: Lommene til vanlige folk i Norge. Det er lett å forutsi at økte produksjonskostnader på ubåter, droner og annet materiell kommer til å kreve enda flere milliardpåplussinger ved neste korsvei.

«NATO forventer mer»

En vesentlig motivasjon er at NATO forventer mer av Norge. «Det er en forventning fra NATOs side om at Norge leverer på målsettingen om finansiering, prioriterte kapabilitetsmål, vertslandsstøtte, nødvendig bemanning, økt beredskap på styrker og forventinger om militær aktivitet og tilstedeværelse, samt deltakelse i allierte øvelser og operasjoner», som det heter i proposisjonen. Men allerede i forveien hadde Norge gått forbi USA når det gjelder militærutgifter, målt både etter BNP og per innbygger.

Langtrekkende missiler

Anskaffelsen av langtrekkende presisjonsild, det vil si missiler som kan nå mål svært langt unna norsk territorium, får full tilslutning fra både SV og Rødt. «Langtrekkende presisjonsild vil utvide Hærens både rekkevidde og slagkraft og vil kunne ha en viktig avskrekkende effekt overfor dem som måtte ønske å prøve seg», som representant Bjørnar Moxnes (R) uttrykte det allerede i stortingsmøte 27. januar i år. 

Følger av forsvarsforliket

Det som nå skjer, er en direkte følge av det berykta forsvarsforliket fra juni 2024, der alle stortingspartiene forplikta seg til en dobling av militærbudsjettet. Det betyr at det ikke spiller noen rolle hvilket av de ni stortingspartiene du stemmer på ved de neste to stortingsvalgene. De har alle forlova seg til å bevilge stadig nye miliarder til krig og opprustning, nødvendigvis på bekostning av helse, utdanning og velferd.

Bestill eller last ned: Skuddermudder. SV og Rødt i imperialismens sentrifuge

Tidligere har vi omtalt SV og Rødt som den norske imperialismens venstrealibier. Det er nok et for mildt uttrykk. Våre sosialsjåvinister prøver ikke lenger en gang å framstå som «venstre», de har integrert seg i den imperialistiske borgerligheten.


Full-scale war agreement in the Parliament.

Full-scale war agreement in the Parliament

The entire spectrum of parliamentary parties, from the Progress Party to the Socialist Left Party and the Reds, supports a new, full-scale rearmament plan. The plan commits the parties to prioritizing «defense» in their budgets for at least the next ten years.

«Historic agreement,» «A rare display of cooperative spirit,» the parties and the press boast about the largest rearmament project in 30 years. All nine parliamentary parties have slapped on billions of kroner to the so-called long-term plan, which is set to run until 2036. The harmony in the parliament does not at all reflect the opposition that does exist among the Norwegian people to the ongoing rearmament madness and war escalation.

Billions are flooding out

The government wanted to add 115 billion kroner. The result after negotiations with the «opposition» was an extra 121.5 billion kroner – another six billion. Thus, the total framework reaches a staggering 1,854,000,000,000 kroner. None of the parties dare say where the money will come from: the pockets of ordinary people in Norway. It is easy to predict that increased production costs for submarines, drones, and other equipment will demand even more billions added at the next crossroads.

«NATO expects more»

A significant motivation is that NATO expects more from Norway. «There is an expectation from NATO’s side that Norway delivers on the goals regarding funding, prioritized capability targets, host nation support, necessary staffing, increased readiness of forces, and expectations for military activity and presence, as well as participation in allied exercises and operations,» as stated in the proposition. But even beforehand, Norway had surpassed the USA in military spending, measured both as a percentage of GDP and per capita.

Long-range missiles

The acquisition of long-range precision strike capabilities – that is, missiles that can reach targets very far from Norwegian territory – receives full support from both the Socialist Left Party and the Reds. «Long-range precision strikes will extend the Army’s range and striking power and could have an important deterrent effect against those who might want to try something,» as representative Bjørnar Moxnes (Reds) expressed it in a parliamentary meeting on January 27 this year.

Consequences of the defense compromise

What is happening now is a direct consequence of the notorious defense compromise from June 2024, in which all parliamentary parties committed to doubling the military budget. This means it does not matter which of the nine parliamentary parties you vote for in the next two general elections. They have all pledged to allocate ever more billions to war and rearmament, inevitably at the expense of health, education, and welfare.

Order or download: Muddying the waters. The Socialist Left Party and the Reds in the centrifuge of imperialism

Previously, we have referred to the Socialist Left Party and the Reds as the left-wing alibis of Norwegian imperialism. That is probably too mild an expression. Our social chauvinists no longer even try to appear as «left»; they have integrated themselves into the imperialist bourgeoisie.

Lenke kopiert! ✅